34- پادشاهان حاکمند بر مردم و دانشمندان حاکمند بر پادشاهان.

35- توجه کنید بدان چه نتوانید نادان بدان باشید، خود را اندرز دهید و خیر خواهید، بکوشید در شناخت آنچه عذرى در ندانستن آن ندارید زیرا در دین خدا ارکانى است که هر که آنها را نداند کوشش در عبادات ظاهره سودش ندهد و او را به جائى نرساند و کسى که آنها را شناسد کم بود به جاى عبادتش به وى زیان ندارد، و کسى را بدان راهى نباشد جز به کمک خدا عز و جل‏[1]

36- فرمود: نه هر کس هر چه نیت کند توانا بدان باشد، و نه هر کس توانا بر کاریست توفیق انجامش یابد، و نه هر که توفیق انجامش یابد به درستى آن را انجام دهد. و چون نیت، قدرت، توفیق و درست‏کارى به هم برآمدند در آنجا است که خوشبختى کامل باشد.

37- در تشویق به توبه فرمود: پس انداختن توبه فریب خوردن است و پر مسامحه کردن در آن سرگردانى است و عذرتراشى در برابر خدا هلاکت است، و اصرار بر گناه آسوده شدن از مکر خدا است و آسوده نباشند از مکر خدا جز مردمان زیانکار[2][3]

 

39- و از امام صادق (علیه السلام) محفوظ مانده که به هشام فرمود: راستش خداى تعالى به چیزى مانند نیست و چیزى بدو مانند نیست و هر آنچه در وهم آید خدا از او جدا است.

40- و باز از آن حضرت روایت است که فرموده: منزه است آن خدا که کسى نداند چگونه است جز خود او. نیست به مانند او چیزى و او است شنوا و بینا. نه حدى دارد و نه احساس شود. نیابندش دیده ‏ها و چیزى او را فرا نگیرد. نه جسم است و نه صورت و نه خط خط و نه مرز بندى شده.

41- به سندش از حمزة بن محمد که: نوشتم به امام هفتم ابى الحسن (علیه السلام) و او را پرسیدم از قول به اینکه خدا را جسم و پیکریست، و به من پاسخ نوشت: منزه است آنکه نیست به ماندش چیزى نه جسم دارد و نه پیکر.

عمار بن محمد طبرانى این قطعه شعر را برایم خواند:

جسم اگر باشد جدا از عرض نتواند بود* اگر جوهر باشد باید با چند قطر و مرز موجود باشد اگر پیوسته با چیزى باشد به او نیاز دارد اگر جدا از چیزى باشد باید هر دو محدود باشند براى چگونه بودنش به دنبال سببى مگرد* زیرا چگونه بودن او را راه دریافت نباشد برشته خرد بچسب که از آن بهره ‏مند گردى* زیرا خرد رشته ‏ایست که به خدایت می رساند[4]

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم

 

نام کتاب: گنجینه معارف شیعه إمامیه / ترجمه کتاب کنز الفوائد و التعجب‏ ج‏2 ؛ ص30 و 39

 نویسنده: کراجکى، محمد بن على‏

تاریخ وفات مؤلف: 449 ق‏

مترجم: کمره اى، محمد باقر



[1] ( 1) بسا که منظور از ارکان دین اعتقاد بامامت ائمه معصومین و اصول معارف شیعه امامیه است که شرط پذیرائى هر عبادت و رسیدن به سعادتست.

[2] ( 2) جزء آخر پایان آیه 99 سوره اعراف«\i فَلا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ‏\E» و گویا از آن این جمله اقتباس شده.

[3] کراجکى، محمد بن على، گنجینه معارف شیعه إمامیه / ترجمه کتاب کنز الفوائد و التعجب - تهران، چاپ: اول، بى تا.

[4] کراجکى، محمد بن على، گنجینه معارف شیعه إمامیه / ترجمه کتاب کنز الفوائد و التعجب - تهران، چاپ: اول، بى تا.



تاريخ : یکشنبه ٢٥ تیر ۱۳٩٦ | ٥:۳٤ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه | نظرات ()