عاشقان حضرت مهدی (عج)

به خوبا سر می زنی مگه بدا دل ندارن.یه سر هم به ما بزن ای خوب خوبا آقاجون

عاشقان حضرت مهدی (عج) به خوبا سر می زنی مگه بدا دل ندارن.یه سر هم به ما بزن ای خوب خوبا آقاجون

34- پادشاهان حاکمند بر مردم و دانشمندان حاکمند بر پادشاهان.

35- توجه کنید بدان چه نتوانید نادان بدان باشید، خود را اندرز دهید و خیر خواهید، بکوشید در شناخت آنچه عذرى در ندانستن آن ندارید زیرا در دین خدا ارکانى است که هر که آنها را نداند کوشش در عبادات ظاهره سودش ندهد و او را به جائى نرساند و کسى که آنها را شناسد کم بود به جاى عبادتش به وى زیان ندارد، و کسى را بدان راهى نباشد جز به کمک خدا عز و جل‏[1]

36- فرمود: نه هر کس هر چه نیت کند توانا بدان باشد، و نه هر کس توانا بر کاریست توفیق انجامش یابد، و نه هر که توفیق انجامش یابد به درستى آن را انجام دهد. و چون نیت، قدرت، توفیق و درست‏کارى به هم برآمدند در آنجا است که خوشبختى کامل باشد.

37- در تشویق به توبه فرمود: پس انداختن توبه فریب خوردن است و پر مسامحه کردن در آن سرگردانى است و عذرتراشى در برابر خدا هلاکت است، و اصرار بر گناه آسوده شدن از مکر خدا است و آسوده نباشند از مکر خدا جز مردمان زیانکار[2][3]

 

39- و از امام صادق (علیه السلام) محفوظ مانده که به هشام فرمود: راستش خداى تعالى به چیزى مانند نیست و چیزى بدو مانند نیست و هر آنچه در وهم آید خدا از او جدا است.

40- و باز از آن حضرت روایت است که فرموده: منزه است آن خدا که کسى نداند چگونه است جز خود او. نیست به مانند او چیزى و او است شنوا و بینا. نه حدى دارد و نه احساس شود. نیابندش دیده ‏ها و چیزى او را فرا نگیرد. نه جسم است و نه صورت و نه خط خط و نه مرز بندى شده.

41- به سندش از حمزة بن محمد که: نوشتم به امام هفتم ابى الحسن (علیه السلام) و او را پرسیدم از قول به اینکه خدا را جسم و پیکریست، و به من پاسخ نوشت: منزه است آنکه نیست به ماندش چیزى نه جسم دارد و نه پیکر.

عمار بن محمد طبرانى این قطعه شعر را برایم خواند:

جسم اگر باشد جدا از عرض نتواند بود* اگر جوهر باشد باید با چند قطر و مرز موجود باشد اگر پیوسته با چیزى باشد به او نیاز دارد اگر جدا از چیزى باشد باید هر دو محدود باشند براى چگونه بودنش به دنبال سببى مگرد* زیرا چگونه بودن او را راه دریافت نباشد برشته خرد بچسب که از آن بهره ‏مند گردى* زیرا خرد رشته ‏ایست که به خدایت می رساند[4]

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم

 

نام کتاب: گنجینه معارف شیعه إمامیه / ترجمه کتاب کنز الفوائد و التعجب‏ ج‏2 ؛ ص30 و 39

 نویسنده: کراجکى، محمد بن على‏

تاریخ وفات مؤلف: 449 ق‏

مترجم: کمره اى، محمد باقر



[1] ( 1) بسا که منظور از ارکان دین اعتقاد بامامت ائمه معصومین و اصول معارف شیعه امامیه است که شرط پذیرائى هر عبادت و رسیدن به سعادتست.

[2] ( 2) جزء آخر پایان آیه 99 سوره اعراف«\i فَلا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ‏\E» و گویا از آن این جمله اقتباس شده.

[3] کراجکى، محمد بن على، گنجینه معارف شیعه إمامیه / ترجمه کتاب کنز الفوائد و التعجب - تهران، چاپ: اول، بى تا.

[4] کراجکى، محمد بن على، گنجینه معارف شیعه إمامیه / ترجمه کتاب کنز الفوائد و التعجب - تهران، چاپ: اول، بى تا.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: احادیث و روایات معصومین


تاريخ : یکشنبه ٢٥ تیر ۱۳٩٦ | ٥:۳٤ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.