قال رسول الله صلی الله علیه وآله:

 

یا علی لا یحبک الا طاهر الولاده و لایبغضک الا خبیث الولاده.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله:

 

ای علی دوست ندارد تو را مگر شخص طاهر الولاده حلال زاده و بغض و دشمنی با تو نداشته باشد مگر خبیث الولاده حرام زاده.

ینابیع الموده باب ۴۴ ج۱ص۳۹۷

 

روی ابن عساکر عن النبی صلی الله علیه واله:

 ان ابن الزنا یعرف ببغضه علیا.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمودند:

 زنا زاده به سبب بغض او به علی علیه السلام شناخته میشود !

تاریخ دمشق ج۱۷ص۳۷۱

 

قال رسول الله صلی الله علیه وآله:

ان الشیطان یزنی بامهات المبغضین لعلی.

 

همانا شیطان با مادران دشمنان علی علیه السلام زنا می کند.

تاریخ دمشق ج ۱۷/ص۳۷۲

 

شافعی می گوید:

سمعت مالک بن أنس رضی الله عنه یقول : قال أنس بن مالک :

«ما کنا نعرف الرجل لغیر أبیه إلا ببُغضه علی بن أبی طالب کرم الله وجهه»

 

شنیدم که مالک بن انس می گوید انس بن مالک گفت : تشخیص نمی دادیم که شخصی از پدرش نیست مگر به بغضش نسبت به علی علیه السلام

«فرائد السمطین» (ج1 ص365)

 

ابن اثیر در الکامل خود در ج۴ص۵۷ می گوید:

 

کان مروان بن الحکم ابن زنا من جدته الزرقاء بنت موهب فکان من المعادین لعلی علیه السلام.

 

مروان بن حکم ابن زنا بود. فلذا از دشمنان علی علیه السلام بود.

(در اینجا مناسب است نکته ای را متذکر شوم. عمر بن خطاب وقتی متعه <ازدواج موقت> را حرام کرد. امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند اگر عمر متعه را حرام نمی کرد هیچ کس در عالم زنا نمی کرد مگر شقی.

 

نکته اینجاست:

عمر میدانست نهی از متعه موجب شیوع زنا میشود.

و شیوع زنا و زنازاده موجب زیاد شدن دشمنان علی علیه السلام میشود! دقت کنید! )

 

مرحوم صدوق رحمه الله با سند از طریق عامه نقل می کند که أبی الزبیر مکی گفت :

 

رأیت جابراً مُتوکئاً على عصاه وهو یدور فی سکک الأنصار ومجالسهم وهو یقول : علی خیرُ البشر فمن أبى فقد کفر ، یا معشر الأنصار أدِّبوا أولادکم على حُبَّ علی (علیه السلام) فمن أبى فانظروا فی شأن أمّه ؛

 

ابو زبیر می گوید : جابر را دیدم که بر عصایش تکیه کرده بود و میان اصحاب می گشت و می گفت :

 علی بهترین مردم است و هر کس این را قبول نداشته باشد کافر شده است . ای انصار پیامبر، فرزندانتان را بر محبت علی علیه السلام تربیت نمایید . اگر محبت علی را نپذیرفتند از مادر بچه قضیه را جستجو کنید.

 

علل الشرائع : ص58 .

وأمالی الصدوق : ص47 وفی ط : ص71 ح6 .

 

قال عبادة بن الصامت : کنا نبور أولادنا بحب علی بن أبی طالب فاذا رأینا أحداً لا یحبه ، علمنا أنه لیس منا ، وأنه لغیر رشدة     أسنى المطالب للحافظ الجزری

 

الشافعی (ص58 )

 

عباده بن صامت می گوید: فرزندانمان را با محبت علی بن ابیطالب علیه السلام آزمایش می کردیم . اگر می دیدیم که یکی از آنها ایشان را دوست ندارد می فهمیدیم که او از ما نیست و حلال زاده نمی باشد.

 

از پیامبر (صلى الله علیه وآله) روایت شده که به امیرالمومنین علی  (علیه السلام) فرمودند:

 

«اذا کان یوم القیامة دُعی الناس بأسمائهم وأسماء أمهاتهم ، ما خلا نحن وشیعتنا ومحبیّنا فإِنهم یُدعون بأسمائهم وأسماء آبائهم»

 ( روز قیامت مردم را با نام خودشان و مادرانشان صدا می زنند غیر از ما و شیعیانمان و محبانمان که با نام پدرانشان صدا زده می شوند.

 

شبیه این روایت از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است .

 

روى عن الصادق (علیه السلام) قال :

«اذا کان یوم القیامة دُعی الخلائق بأسماء أمّهاتهم الا نحن وشیعتنا فانهم یُدعون باسماء آبائهم

روز قیامت انسانها با نام مادرانشان معرفی می شوند بجز ما و شیعیانمان که با نام پدرانمان نام برده می شویم .

 

المحاسن: 141.

 

قبلا مرسوم بوده که فرزندان زنا و حرام را با نام مادرانشان معرفی می نمودند و این در تاریخ ذکر شده است .

مثلا عبید الله بن زیاد را ابن مرجانه خطاب می نمایند .

 

این مطلب بیان گر آن است که هر کس محبت اهل بیت علیهم السلام در دلش نباشد نشانه ی آن است که نطفه ی او از راه حلال منعقد نشده و باید از مادرش سراغ پدر واقعی اش را بگیرند.

 

البته جای سوال است که پس تکلیف بیشتر مردم دنیا که شناختی نسبت به اهل بیت علیهم السلام  ندارند و در اصطلاح مستضعف هستند ، چیست ؟

یعنی آنها همه چون محبت اهل بیت علیهم السلام را ندارند ، حرام زاده اند ؟

 

باید در جواب گفت خیر .

 سنگ محک برای ایشان به گونه دیگری است .

اگر برای ایشان هم اهل بیت علیهم السلام معرفی شوند و ایشان در قلبشان خنکی محبت اهل بیت احساس کنند از این دسته اند و گرنه ایشان هم مادرانشان به خطا رفته اند.

 

امام صادق علیه السلام می فرمایند :

 

اذا برد على قلب أحدکم حبّنا فلیحمد الله على أولی النعم ، قلت : على فطرة الاسلام ؟ قال : لا ولکن على طیبالمولد ، إنه لا یحبّنا إلا من طابت ولادته

 

اگر خنکی محبت ما بر دلهایتان احساس کردید خداوند را بر بهترین نعمتها شکر کنید .

 

سوال شد: اولی النعم یعنی اسلام «و بخاطر اسلام باید خداوند را شکر کنیم.»

 

امام فرمودند : نه اولی النعم یعنی پاکی ولادت . تنها کسانی که ولادتشان پاک است ما را دوست دارند.

 

المحاسن : ص138 ح25 .

بر دشمن مرتضی علی لعنت

الحمد لله الذی اجعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام

یا رب الحسین علیه السلام، بحق الحسین علیه السلام، اشف صدر الحسین علیه السلام، بظهور الحجة

 

اجرک الله یا صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف، فی المصائب جدک الحسین علیه السلام


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: احادیث و روایات معصومین


تاريخ : جمعه ۱٥ آبان ۱۳٩٤ | ٧:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : فاطمه | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.