میلاد با سعادت امام حسن عسکرى علیه السّلام مبارک باد

میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به پیشگاه فرزند گرامیشان حضرت مهدی موعود ارواحنا فداه  و تمام شیعیان تبریک عرض می کنیم..

امیدوارم ان شاءالله خدای مهربان به حق پدر گرامی امام زمان علیهما السلام ، پدر مرحوم مرا ببخشد و بیامرزد . آمین. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم.

 

[ولادت امام حسن عسکرى‏ علیه السلام‏]

1- (بعد از امام على النقى علیه السّلام فرزند بزرگوارش) امام حسن عسکرى علیه السّلام جانشین آن حضرت شد. از عالم علیه السّلام روایت شده که فرمود:

وقتى که سلیل مادر امام حسن عسکرى علیه السّلام نزد امام على النقى علیه السّلام آمد، آن حضرت فرمود: سلیل از آفتها، گزندها، پلیدی ها و ناپاکی ها محفوظ است به سلیل فرمود: به همین زودى خدا حجت خود را بتو عطا می کند که زمین را پر از عدل و داد بنماید آنطور که پر از جور شده باشد.

مادر امام حسن عسکرى علیه السّلام در مدینه ب آن حضرت حامله شد و آن بزرگوار را در مدینه زائید. ولادت و نشو و نماى امام حسن عسکرى علیه السّلام نظیر ولادت پدران بزرگوارش علیهم السّلام بود.

امام حسن عسکرى علیه السّلام در سنه (231) هجرى متولد شد[1][2]

 

20- از ابو هاشم جعفرى روایت شده که گفت: محمّد بن صالح ارمنى از امام عسکرى علیه السّلام راجع به تفسیر آیه شریفه:

«یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ»[3] پرسش کرد؟

آن حضرت فرمود: آیا خدا غیر از آنچه که بوده محو می کند و غیر از آنچه که نبوده اثبات می نماید؟.

من با خود گفتم: این عقیده بر خلاف عقیده هشام است که می گوید: خدا موقعى بشی‏ء علم پیدا می کند که آن شى‏ء موجود شود.

ناگاه دیدم امام عسکرى علیه السّلام با غضب از گوشه چشم ب من نظرى کرد و فرمود: خداى تعالى قبل از اینکه شی‏ء موجود شود ب آن علم دارد، خدا خالق بود قبل از اینکه مخلوقى باشد، خدا پرورنده بود قبل از اینکه پرورش ‏داده ‏شده ‏اى در کار باشد، خدا قادر بود قبل از آنکه چیز مقدورى در کارى باشد،

من گفتم: شهادت می دهم که تو ولى و حجّت و قائم ب عدل خدا هستى و بر طریقه امیر المؤمنین على علیه السّلام هستى.[4]

 

24- محمّد بن حسن از آن کسى که برایش نقل نموده روایت کرده که گفت: در آن موقعى که مهتدى باللّه گرفته شد من براى امام حسن عسکرى علیه السّلام نوشتم: الحمد للّه که خدا شرّ مهتدى باللّه را از ما منصرف کرد، زیرا او شیعیان تو را تهدید می کرد و می گفت: آنان را از این سرزمین خارج خواهم کرد.

امام عسکرى علیه السّلام بخط مبارک خود نوشت: عمر مهتدى باللّه از انجام این عمل کوتاه‏تر است، تو از امروز تا پنج روز دیگر را شماره کن و ببین که در روز ششم- بعد از خوارى و خفّت و ذلّتى که دچار او شود- کشته خواهد شد. همانطور شد که آن حضرت فرموده بود.[5]

 

نام کتاب: ترجمه إثبات الوصیة

نویسنده: مسعودى، على بن حسین‏

تاریخ وفات مؤلف: 346 ق‏

مترجم: نجفى، محمد جواد

محقق / مصحح: ندارد

 

  

سخنان کوتاه امام حسن عسکرى علیه السّلام که در همین زمینه ‏ها [اخلاق و حکمت و غیره‏] نقل شده است‏

1- جدال مکن که احترامت از بین مى‏ رود و شوخى مکن که بر تو گستاخ مى‏ شوند.

2- هر که به پایین ‏نشینى در مجلس رضایت دهد، خدا و فرشتگان پیوسته بر او رحمت فرستند تا برخیزد.

3- به کسى که از او [در باره امامت‏] دلیل درخواست کرده بود نوشت: هر که نشانه ‏اى یا دلیلى درخواست نماید و به درخواست خود دست یابد و سپس از کسى که نشانه‏ اى درخواست کرده بود [یعنى از امام‏] برگردد، دو برابر عذاب شود. و هر که ثابت قدم بماند از جانب خدا تأیید گردد. مردم چنین عادت کرده ‏اند که نامه‏ هایى جعل نمایند و منتشر سازند. از خدا راه حقّ را خواهانیم که بر سر دوراهیم:

سرسپردگى یا نابودى. و سرانجام کارها به دست خداست.

4- در پاسخ به نامه یکى از شیعیانش که اختلاف میان شیعیان را به استحضار ایشان رسانده بود، مرقوم فرموده: به راستى، خدا با خردمند گفتگو دارد و مردم در باره من سه گروه شده ‏اند: یک گروه بینا به راه نجات و چنگ در زننده به حقّ و آویخته به شاخه حقیقت و هیچ شک و تردیدى [در دل‏] ندارند و جز من پناهى براى خود نجویند.

گروه دیگر، حقّ را از حقّ‏ شناسان به دست نیاورده ‏اند و مانند دریانوردان هنگام موج به حرکت درآیند و هنگام سکون دریا آرام گیرند و گروهى هم تحت سلطه شیطانند و کارشان ردّ بر اهل حقّ و دفع حقّ به باطل است که آن نیز به خاطر آن حسدى است که در دل خود دارند؛ پس آن کس را که به راست و چپ مى‏ رود واگذار؛ زیرا اگر چوپان بخواهد گوسفندان خود گرد آورد با کمترین تلاشى آن کار را انجام مى ‏دهد. از افشاى اسرار و ریاست‏ جویى پرهیز کن که این دو مایه نابودى است.

5- از گناهانى که مورد بخشش قرار نگیرد یکى این است که گناهکار بگوید: کاش جز به خاطر این گناه بازخواست نگردم. سپس امام حسن عسگرى علیه السّلام فرمود: شرک‏ ورزیدن مردم، نامحسوس‏تر از حرکت مورچه بر روى گلیمى سیاه در شب تاریک است!

6- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ به اسم اعظم خدا، نزدیکتر از سیاهى چشم به سفیدى آن است.

7- هنگامى که گروهى از شیعیان در امامت حضرت حسن عسگرى علیه السّلام اختلاف کردند، حضرت با دستخط مبارک خود چنین مرقوم فرمود: هیچ یک از پدرانم آن گونه که من گرفتار تردید گروهى از شیعیان واقع شدم، مورد تردید واقع نشدند. اگر این موضوع [امامت‏] که شما به آن معتقد و پاى بندید موقّت بود و منقطع مى‏ شد، جاى شک و تردید داشت ولى اگر امامت امرى است پیوسته که تا امور الهى جریان دارد پابرجاست؛ دیگر این شک و تردید چه معنا دارد؟![6]

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم

نام کتاب: تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏

نویسنده: ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن 4

مترجم: حسن زاده، صادق‏

 


[1] ( 1) روز ولادت از ایام هفته: روز دوشنبه، بقولى روز جمعه. روز ولادت از ایام ماه: روز چهارم یا هشتم یا دهم ماه ربیع الثانى، بقولى دهم ماه مبارک رمضان. ماه ولادت: ماه ربیع الثانى، بقولى ماه رمضان المبارک سال ولادت: سال دویست و سى و دوم هجرى. محل ولادت: مدینه طیبه.

اسم: عبد اللّه، حسن. لقب: آن حضرت را پنج لقب است که مشهورترین آنها عسکرى است. جهت اینکه آن حضرت را عسکرى گفتند این بود که خلیفه** از آن بزرگوار خوف داشت که مبادا خروج کند لذا براى اینکه زیادى لشکر خود را ب آن حضرت نشان دهد یک روز دستور داد که امام عسکرى علیه السّلام با لشکر بصحرا رفتند، خلیفه امر کرد تا هر یک از لشکر دامنى از خاک تپه بزرگى که در آنجا بود برداشتند، آن قدر لشکر بود که بجاى آن تپه گودالى بزرگ بوجود آمد. امام عسکرى علیه السلام هم از میان دو انگشت خود آن قدر لشکر نشان داد که میان زمین و آسمان پر شد. کنیه: ابو محمد، ابو القاسم- مترجم.

[2] مسعودى، على بن حسین، ترجمه إثبات الوصیة - تهران، چاپ: دوم، 1362 ش.

[3] ( 1) سوره رعد، آیه- 39- یعنى خدا هر چه را که بخواهد محو میکند و هر چه را که بخواهد ثابت مینماید و اصل کتاب نزد خدا است- مترجم.

[4] مسعودى، على بن حسین، ترجمه إثبات الوصیة - تهران، چاپ: دوم، 1362 ش.

[5] مسعودى، على بن حسین، ترجمه إثبات الوصیة - تهران، چاپ: دوم، 1362 ش.

[6] ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول / ترجمه حسن زاده - قم، چاپ: اول، 1382ش.

/ 0 نظر / 126 بازدید